Holland Heerscht 18 - The Spampire Strikes Back

This is the section for national/regional topics, other topics intended for specific groups of people, as well as for any kind of spam or game topics (including "Now Playing" threads).
Locked
Gandalf de Grijze

Re: Holland Heerscht 18 - The Spampire Strikes Back

#4201 Post by Gandalf de Grijze » 20 Feb 2010 17:16

Klopt, maarja, bij de CDA weten we ondertussen wat dat betekend: doen wat balkenende zegt.
Hansi 24-09-2010 wrote:It's always good to be back in the United States Of The Netherlands
Check out my photography at Steemphoto.com

The Rider Of Rohan

#4202 Post by The Rider Of Rohan » 20 Feb 2010 17:27

Jep, en dat gaat waarschijnlijk nog wel een tijdje door, want drie maal raden wie kandidaat-lijsttrekker is van het CDA. Wordt dit kabinet Bak-Ellende V?
spamel wrote:
Sleeping Dragon wrote:i just don't understand what's so wrong with being a woman...
Periods.

Gandalf de Grijze

#4203 Post by Gandalf de Grijze » 20 Feb 2010 17:42

Ik heb bijna liever Wilders I, maar dat is, zoals ik seg, BIJNA.
Hansi 24-09-2010 wrote:It's always good to be back in the United States Of The Netherlands

End Of An Era

#4204 Post by End Of An Era » 21 Feb 2010 13:42

Goed en wel beschouwd wordt het óf Balkenende V óf Wilders I.

Ik zeg liever Wilders I. Dit niet alleen omdat JeePee al 4, vier, I, II, III, IV VIER (4) keer gefaald heeft. Hoezo verantwoordelijkheidsgevoel? er zijn dictatoren om minder opgestapt!! Ook bied Wilders een welkome afwisseling tussen CDA en PVDA die al een flinke tijd constant in de regering zitten. Over de levensvatbaarheid van een kabinet met Wilders als grote roerganger laat ik me niet over uit, maar het is in ieder geval voor mij wel overduidelijk dat hij dan meer zinnige dingen moet zeggen in plaats van één-punts-oppositie te voeren, wat hij vooralsnog alleen heeft laten zien.

Denk dat er nog wel een paar verrassingen aankomen deze verkiezingen, het zal me niets verbazen als VVD en D66 flinke winsten halen. Dit omdat ik verwacht dat veel mensen toch koudwatervrees krijgen bij het idee van Wilders als minister-president.

Gandalf de Grijze

#4205 Post by Gandalf de Grijze » 21 Feb 2010 14:22

Ik zie zelf ook liever een Wilders kabinet dan nog een Balkenende, precies ook omdat Balkenende al 4 keer gefaald heeft. Maar ik moet zeggen dat ik de PVV niet snel zie functioneren als een regeringspartij. Net als de politieke tegenpool de SP zijn het typische oppositiepartijen. Veel meningen over hoe het niet moet, weinig over hoe het wel moet. Ik vrees dat de CDA nog steeds de grootste partij zal zijn, en gezien Balkenende unaniem is uitgeroepen tot lijsttrekker, is de kans op Balkenende V groot. Vooral als er veel mensen zijn die nu nog aangeven op Wilders te stemmen, besluiten niet te gaan stemmen of toch op een andere partij stemmen.

Waar ik in ieder geval NIET bang voor ben is dat als de PVV een kabinet moet vormen, dat er dan een extreem rechtse koers gevaren gaat worden. Wilders MOET samenwerken, en daarom MOET hij zijn plannen/indeeën/programma matigen tijdens het regeren. Binnen een coalitie moet er water bij de wijn gedaan worden. Dat heeft voordelen, zoals het minder extreme beleid, gezien de extreme kantjes eraf geschaafd moeten worden. Maar ook nadelen, zoals we nu kunnen zien, als er een partij geen water bij de wijn wil doen over een bepaalde kwestie.

Zoals al gezegd, het gaat interessant worden

The Rider Of Rohan

#4206 Post by The Rider Of Rohan » 21 Feb 2010 15:01

End Of An Era wrote:Goed en wel beschouwd wordt het óf Balkenende V óf Wilders I.

Ik zeg liever Wilders I. Dit niet alleen omdat JeePee al 4, vier, I, II, III, IV VIER (4) keer gefaald heeft. Hoezo verantwoordelijkheidsgevoel? er zijn dictatoren om minder opgestapt!!
Kleine nuance... Balkenende 3 heeft niet gefaald. Nadat Balkenende 2 viel over de Ayaan Hirschi Ali-crisis, heeft Hare Majesteit een nieuwe informateur aangesteld. Balkenende werd vervolgens formateur van Balkenende 3 en heeft een nieuw kabinet samengesteld om een korte periode nog te kunnen doorregeren. Dat nieuwe kabinet heeft vervolgens vervroegde verkiezingen uitgeroepen.
Ook bied Wilders een welkome afwisseling tussen CDA en PVDA die al een flinke tijd constant in de regering zitten
CDA regeert omderdaad sinds het einde van Paars (2002, als ik het goed heb). De PvdA was daar echter niet bij, die heeft van 2002 tot 2007 oppositie gevoerd.

En dictatoren stappen niet op, die sterven als dictator of worden afgezet.
Last edited by The Rider Of Rohan on 21 Feb 2010 15:13, edited 1 time in total.
spamel wrote:
Sleeping Dragon wrote:i just don't understand what's so wrong with being a woman...
Periods.

Gandalf de Grijze

#4207 Post by Gandalf de Grijze » 21 Feb 2010 15:10

3 was toch een minderheids kabinet nadat D66 eruit was gestapt?

faery

#4208 Post by faery » 21 Feb 2010 15:11

Ik denk dat we internationaal echt niet meer serieus genomen als Wilders aan de macht komt. Ook merk ik dat bij de gedachte van een kabinet met Wilders aan de macht, ik me opeens heel radicaal links ga voelen, een aangezien ik me de laatste tijd toch al behoorlijk aangetrokken voel tot actie voeren en dergelijke, denk ik dat ik dan behoorlijk op de barricades ga staan. Of ik ga toch emigreren, dat kan ook.

@Gandalf: dat dacht ik ook ja, over dat minderheidskabinet.

The Rider Of Rohan

#4209 Post by The Rider Of Rohan » 21 Feb 2010 15:16

Gandalf de Grijze wrote:3 was toch een minderheids kabinet nadat D66 eruit was gestapt?
True. Dat was CDA en VVD. Lubbers was destijds informateur, en hij constateerde dat er binnen verschillende kamerfracties voldoende draagvlak was om bepaalde issues door de Kamer te loodsen. En dus kon er nog een paar maand doorgeregeerd worden.
spamel wrote:
Periods.

The Rider Of Rohan

#4210 Post by The Rider Of Rohan » 21 Feb 2010 18:08

faery wrote:Ook merk ik dat bij de gedachte van een kabinet met Wilders aan de macht, ik me opeens heel radicaal links ga voelen, een aangezien ik me de laatste tijd toch al behoorlijk aangetrokken voel tot actie voeren en dergelijke, denk ik dat ik dan behoorlijk op de barricades ga staan. Of ik ga toch emigreren, dat kan ook.
Moach, het kenmerk van efficientie is dat de oplossing bij het probleem past. Verhuizen naar een linksradicale heilstaat klinkt wellicht wel stoer maar brengt ook weer nieuwe problemen met zich mee. Of denk je dat het zo'n pretje was onder praktiserende marxisten als s Stalin, Mao en Castro? Dan woon ik liever in een land met kabinet Wilders I.
spamel wrote:
Periods.

faery

#4211 Post by faery » 21 Feb 2010 18:58

Ik weet ook wel radicaal links niet altijd even praktisch is, maar laat mij maar gewoon even idealistisch zijn. Daar heb ik ten slotte nog de leeftijd voor ;)

Gandalf de Grijze

#4212 Post by Gandalf de Grijze » 21 Feb 2010 19:20

Maargoed, dat is dan ook wel een beetje van het ene uiterste naar het andere uiterste.

End Of An Era

#4213 Post by End Of An Era » 21 Feb 2010 20:46

@Faery: alsof we internationaal serieus genomen werden met balkenende :lol: Nee, alle gekheid op een stokje!

Ach, als ik een beetje de sfeer proef in de samenleving gaan we een beweging naar rechts maken. Uitersten worden niet van de één op de andere regering gehaald natuurlijk! Wat ik al eerder zei, ik hoop op een regering met wilders, die zal dan een relatief snel ter ziele gaan denk ik zo, niet zozeer omdat wilders niet wil samenwerken, maar omdat anderen weigeren met wilders samen te werken ;)

Het zou mooi zijn als er een nieuwe rechtse partij zou ontstaan, eentje met meer gezond verstand en een breder gezichtsveld dan wilders en zijn cornuiten, welke die verkiezingen dan een grote winst behaald en wél een waardig regeringspartner blijkt.

The Rider Of Rohan

#4214 Post by The Rider Of Rohan » 21 Feb 2010 22:41

Het zou mooi zijn als er een nieuwe rechtse partij zou ontstaan, eentje met meer gezond verstand en een breder gezichtsveld dan wilders en zijn cornuiten
Die hebben we al, de VVD.
spamel wrote:
Periods.

Saurius

#4215 Post by Saurius » 22 Feb 2010 03:07

op een of andere manier heeft de VVD een imago dat meer voor dikke vieze smerige bankiers + bonussen is weg gelegt
"Sing it you pussies!"

End Of An Era

#4216 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 11:26

juist, VVD heeft voor mij het imago van en voor de rechtse elite, en daar heb ik het niet zo op... Nou ja, we zullen wel zien :) Misschien maakt de VVD een verjongingsslag en komt het nog goed met ze :lol:

Joost

#4217 Post by Joost » 22 Feb 2010 12:02

End Of An Era wrote:Ach, als ik een beetje de sfeer proef in de samenleving gaan we een beweging naar rechts maken. Uitersten worden niet van de één op de andere regering gehaald natuurlijk!
Het gaat allemaal nogal heen en weer hè? In 2006 bij de gemeenteraadsverkiezingen was links groter dan ooit tevoren...

En da's ook een beetje het probleem van wat er nu aan de hand is: waan van de dag-politiek, gevoed door sites als GeenStijl. Mensen verwachten instant gratification, en als een regering de problemen in het land (die soms vrij systematisch zijn, en soms bovendien nog buiten de invloedssfeer van een regering liggen, denk bijvoorbeeld aan financiële crises) niet binnen vier jaar even oplost, wordt de zittende regering bij de volgende verkiezingen massaal weggestemd. En ondertussen ontwrichten roeptoeters a la Geert Wilders en Agnes Kant het hele politieke systeem, van de rechter- en linkerflank, door continu te kankeren op alles wat de regering doet, zonder zelf ooit iets constructiefs te bieden. En door dit soort geschreeuw en de populariteit van protestpartijen wordt het vormen van een realistische coalitie ook steeds moeilijker.

En nu het CDA zichzelf buitenspel gezet heeft met een spelletje blufpoker (het stond toch echt in het regeerakkoord, dat die militairen uit Uruzgan teruggetrokken zouden worden! bovendien is er volgens peilingen geen mandaat onder het Nederlandse volk voor een voortzetting van de missie...), wordt het er allemaal ook niet makkelijker op.

Het failliet van de democratie? Het lijkt er soms toch wel op...
You charge each other for the time and breath it takes to say 'good morning',
But the truth is slowly dawning -- things are getting out of hand,
We all pursue our shattered dreams along the roads to our own ruin --
Watch our empires sink and wash away like castles made of sand.
And so cast off the lies that are your lives and find the truth within.
-- Martin Walkyier

Also, Balrogs have wings.

::.: Homepage .::. last.fm .::. Facebook .::. Flickr :.::

End Of An Era

#4218 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 12:34

Joost wrote:En nu het CDA zichzelf buitenspel gezet heeft met een spelletje blufpoker (het stond toch echt in het regeerakkoord, dat die militairen uit Uruzgan teruggetrokken zouden worden! bovendien is er volgens peilingen geen mandaat onder het Nederlandse volk voor een voortzetting van de missie...), wordt het er allemaal ook niet makkelijker op.

Het failliet van de democratie? Het lijkt er soms toch wel op...
Tja, democratie lijkt z'n tijd wel gehad te hebben, of iig democratie zoals hij nu gebezigd wordt! Geen idee wat de oplossing zou moeten zijn, maar van mij mag de overheid en al zijn takken wel wat gesnoeid worden.. Overal om me heen zie ik (rijks) ambtenaren, maar het lijkt wel alsof er nog steeds niets gedaan wordt! :?

Joost

#4219 Post by Joost » 22 Feb 2010 12:43

En Wilders plaatst zichzelf nu ook al buiten elke mogelijke regering, met een standpunt dat lijnrecht staat op dat van zijn potentiële bondgenoten (CDA en VVD):

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... 65_blijven
-- Martin Walkyier

End Of An Era

#4220 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 14:13

Heeft het afgelopen kabinet ook niet water bij de wijn gedaan voor de CU met betrekking tot de koopzondag? ;) Het is nu stemmen winnen he, en het valt maar te bezien wat van de standpunten overblijft als een regering gevormd moet worden.

The Rider Of Rohan

#4221 Post by The Rider Of Rohan » 22 Feb 2010 19:27

Saurius wrote:op een of andere manier heeft de VVD een imago dat meer voor dikke vieze smerige bankiers + bonussen is weg gelegt
Maar op welke feiten baseer je die mening?
En Wilders plaatst zichzelf nu ook al buiten elke mogelijke regering, met een standpunt dat lijnrecht staat op dat van zijn potentiële bondgenoten (CDA en VVD):
Moah, dat zie ik meer als de waan van de dag. In verkiezingstijd komt elke partij met ongenuanceerde meningen, maar uiteindelijk doet iedere partij water bij de wijn zodra de formaties beginnen. Als Wilders de 35 zetels haalt en groter wordt dan de CDA, dan kan hij vasthouden aan de pensioenleeftijd, maar als hij sttaks met 25 onder de CDA bungelt, dan moet hij wel water bij de wijn doen.

Dan verruilt hij de pensioenleeftijd zo tegen de toetreding van Turkije (of iets in die richting).
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#4222 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 19:59

even de politiek terzijde: ik heb een nieuwe baan!! :D Ga terug naar mn oude werkgever waar ik dec. 2007 tot okt. 2008 heb gewerkt en die me ook naar duitsland hebben 'gestuurd'. Er is nu weer wat geld om mij terug aan te nemen (dat ontbrak een jaar geleden, zodat ik niet direct uit duitsland weer terug kon) en ik ga vooralsnog op projectbasis aan de gang. Eerste project is een online verkoopportaal aanmaken in samenwerking met de sitebouwer. Ben erg benieuwd en heb er reteveel zin in!!! :D :D

Gandalf de Grijze

#4223 Post by Gandalf de Grijze » 22 Feb 2010 20:07

Precies, het voor- en nadeel van ons politieke systeem is dat onder de streep niemand 100% zijn/haar standpunten in het beleid kan krijgen en daar worden ze dan op afgerekend.
Wilders heeft overigens in dat artikel wel zijn eerste pluspunt verdiend bij mij voor de opmerking dat iedereen water bij de wijn moest doen, ook hij, en dat het nu geen tijd meer is om de blaaskaak uit te hangen maar om daadwerkelijk te gaan praten.

Gaef Marcel!! Veel succes, plezier en projecten ;) !!!

The Rider Of Rohan

#4224 Post by The Rider Of Rohan » 22 Feb 2010 20:28

Gefeliciteerd Marcel! Ik hoop dat je er een mooie tijd hebt!
Precies, het voor- en nadeel van ons politieke systeem is dat onder de streep niemand 100% zijn/haar standpunten in het beleid kan krijgen en daar worden ze dan op afgerekend.
Ik denk dat dat niet zozeer zit in 'ons' politieke systeem, maar in de mens in het geheel. Ook in een democratisch tweepartijenstelsel van Amerika is er geen president in de geschiedenis die geen verkiezingsbeloften heeft gebroken. Obama had er maar 4 maanden voor nodig om zijn eerste verkiezingsbelofte (een afkoelperiode van 5 dagen voor niet-spoedeisende wetgeving) te breken.

In een absolute dictatuur gaat het iets gemakkelijker om je standpunten om te zetten in beleid, maar ook dat is niet voor elke dictator even makkelijk. De dictatoren van de harde lijn (Stalin, Mao) konden hun beleid uitvoeren tot ze hun laatste adem van ouderdom of ziekte uitbliezen, maar de minder handige dictatoren (Hoessein, Hitler, Ceasar) zijn er wel degelijk op afgerekend.

(bron Obama-argument: http://www.politifact.com/truth-o-meter ... se-broken/)
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#4225 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 20:41

The Rider Of Rohan wrote:
Ik denk dat dat niet zozeer zit in 'ons' politieke systeem, maar in de mens in het geheel.
Klopt, het 'halo' en 'horn' effect in combinatie dat een negatieve boodschap ruwweg 3 keer zo krachtig is als een positieve.

the blue magian

#4226 Post by the blue magian » 22 Feb 2010 22:23

aaarrgh helaas helaas heb ik de laatste tijd geen tijd of energie gehad om ook maar even enepost te plaatsen op het forum ben me zelf een beetje aan het opbranden voor me baas. en ben meer onderweg en aan het werk dan thuis.

End Of An Era

#4227 Post by End Of An Era » 22 Feb 2010 23:15

hey man! Bart leeft zowaar nog ;)

Maar tis zwaar dus? nog niets kunnen vinden wat meer in de buurt?

The Rider Of Rohan

#4228 Post by The Rider Of Rohan » 22 Feb 2010 23:24

End Of An Era wrote:
The Rider Of Rohan wrote:
Ik denk dat dat niet zozeer zit in 'ons' politieke systeem, maar in de mens in het geheel.
Klopt, het 'halo' en 'horn' effect in combinatie dat een negatieve boodschap ruwweg 3 keer zo krachtig is als een positieve.
Neu, zo bedoelde ik het niet eens. Meer dat je zoveel mensen hebt dat het onmogelijk is om je standpunten zo te verwoorden dat iedereen het er mee eens is. Dat lukt je nooit, en hadden de oude Grieken al vrij snel door. Al moet ik zeggen dat die Grieken wel een verdraaid mooie oplossing hebben bedacht.
spamel wrote:
Periods.

Joost

#4229 Post by Joost » 23 Feb 2010 18:37

Image
-- Martin Walkyier

the blue magian

#4230 Post by the blue magian » 23 Feb 2010 19:23

nah maar ben ook niet echt op zoek geweest als ik er in oktober nog zit krijg ik een extra maand salaris (volgensd sosiaal plan) en ik gaan kijken of ik in het oosten wat kan vinden dichterbij iris

End Of An Era

#4231 Post by End Of An Era » 23 Feb 2010 19:33

ok, succes dan int oosten des lands!! wel lekker dichtbij de Grolsch hahaha ;)

Gandalf de Grijze

#4232 Post by Gandalf de Grijze » 23 Feb 2010 20:13

het verre oosten?
doe je goed!

the blue magian

#4233 Post by the blue magian » 23 Feb 2010 21:59

was eigelijk niet van plan om in het oosten des lands te zoeken maar over de grens :P:P ;)

End Of An Era

#4234 Post by End Of An Era » 23 Feb 2010 23:45

Duitsland is toch onze oostelijkste provincie?? :lol:

Gandalf de Grijze

#4235 Post by Gandalf de Grijze » 24 Feb 2010 00:05

psies

the blue magian

#4236 Post by the blue magian » 24 Feb 2010 19:29

doh nu weet ik waarom ik beter moest opletten in de duitse les

End Of An Era

#4237 Post by End Of An Era » 24 Feb 2010 23:27

Ach joh, nergens voor nodig, als je er eenmaal woont en wel duits móet spreken, gaat het retesnel. Ik spreek uit ervaring :P

Gandalf de Grijze

#4238 Post by Gandalf de Grijze » 25 Feb 2010 01:03

ik denk dat ie doelt op de duitse erdreichkunde

The Rider Of Rohan

#4239 Post by The Rider Of Rohan » 28 Feb 2010 12:38

Goed nieuws, nieuwe peilingen van De Hond zijn binnen. Combinatie PVV-CDA-VVD komt nu op 74 zetels uit.

Andere combinaties kunnen ook, maar die komen nog lager uit.
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#4240 Post by End Of An Era » 28 Feb 2010 12:57

Dat lijkt me een mooie coalitie ja :) Nog even twee zeteltjes erbij en dan rollen met die hap ;)

The Rider Of Rohan

#4241 Post by The Rider Of Rohan » 28 Feb 2010 13:22

Moet wel lukken. PvdA is momenteel aan het stijgen ten koste van de CDA. Ik verwacht dat dat wel wordt teruggedraaid, aangezien Bos al met de campagne is begonnen en Balkenende niet. Als Balk die twee stukken pluche terugpakt en PVV en VVD gewoon blijven doen wat ze nu ook doen. is Wilders-I een feit.
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#4242 Post by End Of An Era » 28 Feb 2010 13:26

Inderdaad, en als Wilders net zoals afgelopen week zegt dat hij bereid is aan hardheid over zijn standpunten in te boeten voor het vormen van een regering zal hij ook wel een paar zetels omhoog gaan denk ik zo! :)

Gandalf de Grijze

#4243 Post by Gandalf de Grijze » 28 Feb 2010 13:28

Kan niet zeggen dat ik er vrolijk van word. Maar in tegenstelling tot een aantal andere mensen ben ik niet bang voor Wilders. Ik hoop alleen van harte dat er geen extreem linkse figuren zijn die Wilders koste wat het kost uit dat kabinet willen houden. We hebben niks aan een herhaling van Pim Fortuyn die werd neergeknald.

Joost

#4244 Post by Joost » 28 Feb 2010 13:38

Ik weet ik in elk geval op welke partij ik bij de komende gemeenteraadsverkiezingen niet ga stemmen:

http://www.at5.nl/artikelen/34488/lijst ... ksualiteit

Echt ongelofelijk dat een lijsttrekker van een partij zulke dingen zegt. :o En ik kan nou niet bepaald zeggen dat hij een coherent verhaal te vertellen heeft... :lol:

En PVV/CDA/VVD... liever niet, zou ik zeggen. Op zijn best mondt zo'n coalitie uit in een circus vergelijkbaar met de CDA/VVD/LPF-coalitie van 2002, en op zijn slechtst zitten we vier jaar met die zooi opgescheept. En reken maar dat zo'n coalitie, onder het mom van 'bezuinigingen' of 'lastenverlagingen' er alles aan zal doen om de verzorgingsstaat af te breken. (Met kunst- en cultuursubsidies en het onderwijs waarschijnlijk als eerste slachtoffer. En qua cultuursubsidies vermoed ik dat zaaltjes en kleine poppodia er nog zo ongeveer als eerste de brui aan zullen moeten geven... want tja, de belangen van de babyboom-generatie schijnen toch zwaarder te wegen dan de belangen van de jongeren. Zolang zij maar verzekerd zijn van hun AOW, wordt onze generatie (en, in nog iets sterkere mate, de nog wat jongeren, zeg maar degenen die over een jaar of vijf van de middelbare school afkomen) geconfronteerd met de verschraling. Happy happy joy joy.)

En verder: de kloof tussen arm en rijk in Nederland wordt steeds groter. Ik kan nou niet bepaald zeggen dat het land daarvan beter wordt of gaat worden. Daaraan debet zijn, in mijn ogen, vooral een reeks rechtse kabinetten, en daarnaast, de PvdA die steeds maar zonder ruggegraat meewaait met rechtse kabinetten om maar in de regering te kunnen zitten.

En wat betreft die neiging om 'links' maar continu van alles wat er in dit land is misgegaan te beschuldigen: think again. De VVD is, na Drees, vaker aan de macht geweest dan de PvdA. Immigratie? Centrumrechtse coalities besloten in de jaren 60 en 70, om ongeschoolde arbeiders uit Turkije en Marokko hierheen te halen, om economische motieven. Precies in 1973, toen de PvdA voor het eerst sinds Drees weer in een kabinet kwam met Den Uyl, werd de werving van gastarbeiders beëindigd. Links krijgt nu de zwarte piet toegewezen niets aan de integratieproblematiek te doen, maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat de rechtse partijen dat wel hebben gedaan. En ondertussen werd er, in de periode 2002-2007, een blik Polen opengetrokken door weer een centrumrechtse coalitie, weer met onderliggende motieven van economische groei. De VVD heeft van 1994 tot 2006 twaalf jaar lang onafgebroken in de regering gezeten, maar wat hebben zij nou helemaal bereikt in dit land in die periode?

'De fout van links', my ass.
-- Martin Walkyier

The Rider Of Rohan

#4245 Post by The Rider Of Rohan » 28 Feb 2010 14:20

Die kunst- en cultuursubsidies mogen wat mij betreft liever gisteren dan vandaag worden teruggeschroefd. Dat zijn weer van die typisch linkse hobbies waar niemand iets aan heeft. Als je die geldkranen dichtschroeft, dan dwing je zwaar gesubsidieerde musea om met nieuwe initiatieven kunnen komen die marktgerichter zijn dan wat ze nu doen. Het geld wat je overhoudt, kan dan mooi naar defensie (er is nog genoeg op te bouwen in Afghanistan) of naar de binnenlandse veiligheid. Daar heb je uiteindelijk meer aan.

En vanwaar toch elke keer die vergelijking met de LPF? Klinkt misschien als een leuke bedachte invalshoek omdat Wilders en Fortuyn duidelijke ideeen hebben over de integratie, maar is natuurlijk niet met feiten te onderbouwen.

En, als ik dan tocgh aan het typen ben... vanwaar de opmerking van snijden in het onderwijs? Graag kijk ik met je naar de feiten. De PVV wil de managers in het onderwijs schrappen en met dat geld meer leraren aannemen en investeren in de kwaliteit van de leraren. De VVD wil dat leraren weer les kunnen geven in plaats van bureaucratie te managen en wil het vak leraar aantrekkelijker maken als carriere.

Dat is heel wat anders dan het angstbeeld van wat jij schetst.
spamel wrote:
Periods.

End Of An Era

#4246 Post by End Of An Era » 28 Feb 2010 14:25

Gandalf de Grijze wrote:Ik hoop alleen van harte dat er geen extreem linkse figuren zijn die Wilders koste wat het kost uit dat kabinet willen houden. We hebben niks aan een herhaling van Pim Fortuyn die werd neergeknald.
Valt W. Bos hier ook onder? :lol:

@Joost: Ik heb het ook meegekregen over de RMP ja, wát een eikel!! :o ongeloofelijk dat die niet met pek en veren de stad/de provincie/het land uitgejaagd wordt. Maar nee, acceptatie en tolerantie alom, behalve voor homoseksualiteit.. *zucht* :roll:

Joost

#4247 Post by Joost » 28 Feb 2010 14:41

The Rider Of Rohan wrote:En, als ik dan tocgh aan het typen ben... vanwaar de opmerking van snijden in het onderwijs? Graag kijk ik met je naar de feiten. De PVV wil de managers in het onderwijs schrappen en met dat geld meer leraren aannemen en investeren in de kwaliteit van de leraren. De VVD wil dat leraren weer les kunnen geven in plaats van bureaucratie te managen en wil het vak leraar aantrekkelijker maken als carriere.
Tja, het klinkt zo makkelijk, 'bureaucratie terugschroeven' en het ambtelijke apparaat kleiner maken. Het is een trucje waarmee diverse partijen, met name aan de rechterkant van het politieke spectrum, al vele jaren stemmen proberen te winnen. Het klinkt zo makkelijk, maar deze belofte is nog nooit door een partij ingewilligd. In plaats daarvan wordt er gewoon, keer op keer, bezuinigd op reële zaken.

Links wordt beschuldigd van naïviteit, maar rechts vergeet ondertussen het gezegde "There's no such thing as a free lunch". Én lasten verlagen, én voorzieningen verbeteren: het is een mooi verkooptrucje, maar het werkt niet.
-- Martin Walkyier

The Rider Of Rohan

#4248 Post by The Rider Of Rohan » 28 Feb 2010 15:01

End Of An Era wrote:@Joost: Ik heb het ook meegekregen over de RMP ja, wát een eikel!! :o ongeloofelijk dat die niet met pek en veren de stad/de provincie/het land uitgejaagd wordt. Maar nee, acceptatie en tolerantie alom, behalve voor homoseksualiteit.. *zucht* :roll:
Och, ieder zijn eigen mening, toch? Vijftig jaar geleden was een populaire mening in de psychologische wetenschap dat homoseksualiteit een geestesziekte is die je kunt genezen. In de jaren tachtig werd homoseksualiteit gezien als een keuze. En bij de oude Romeinen was het de normaalste zaak van de wereld (officieren in die tijd hadden een vrouw voor het nageslcht en een man voor de seks). Conclusie: iedere generatie heeft zijn eigen denkbeelden en dissonanten.

Bottom line: dit soort halve mafkezen worden vanzelf afgestraft bij de stembus.
Tja, het klinkt zo makkelijk, 'bureaucratie terugschroeven' en het ambtelijke apparaat kleiner maken. Het is een trucje waarmee diverse partijen, met name aan de rechterkant van het politieke spectrum, al vele jaren stemmen proberen te winnen. Het klinkt zo makkelijk, maar deze belofte is nog nooit door een partij ingewilligd. In plaats daarvan wordt er gewoon, keer op keer, bezuinigd op reële zaken.
Hoe bedoel je dat dit nog nooit is ingewilligd? De geschiedenis leert ons iets anders. Enkele voorbeelden.

a) Onder Paars was de criminaliteit hoog en het gevoel van veiligheid stijgende. Na de verkiezingen in 2002 zijn er belangrijke veranderingen doorgevoerd aan het apparaat. Agenten zijn zich meetbaar (ik geloof dat de eis rond de 60 procent lag) op straat gaan bevinden in plaats van achter de computer; en corpsen hebben prestatiecontracten afgesloten met Den Haag over de te behalen targets. Uit cijfers blijkt dat dit werkt: het aantal misdrijven is (na correctie vanwege bevolkingsgroei) afgenomen en het gevoel van onveiligheid is niet gestegen.

b) Toen Fortuyn opkwam waren in de zorg de problemen groot en talrijk, met de wachtlijsten als concreetste voorbeeld. Fortuyn had als speerpunt om de managers in de zorg te schrappen. Dit is overgenomen door de kabinetten erna. Inmiddels zijn de wachtlijsten flink lager (in het eerste jaar na deze koers te varen, waren er sectoren waar de wachtlijst met 27 procent was afgenomen: http://www.minvws.nl/persberichten/z/wa ... r_zorg.asp )

Al met al is het terugschroeven van ambtenarij meer dan een truukje om stemmen te trekken, maar een methode die in het verleden bleek te werken. Uiteraard is niet elke poging tot marktwerking even succesvol, maar de stelling dat de belofte nog nooit is ingewilligd, is met feiten te weerleggen.
spamel wrote:
Periods.

Joost

#4249 Post by Joost » 28 Feb 2010 15:14

The Rider Of Rohan wrote:Hoe bedoel je dat dit nog nooit is ingewilligd? De geschiedenis leert ons iets anders. Enkele voorbeelden.

a) Onder Paars was de criminaliteit hoog en het gevoel van veiligheid stijgende. Na de verkiezingen in 2002 zijn er belangrijke veranderingen doorgevoerd aan het apparaat. Agenten zijn zich meetbaar (ik geloof dat de eis rond de 60 procent lag) op straat gaan bevinden in plaats van achter de computer; en corpsen hebben prestatiecontracten afgesloten met Den Haag over de te behalen targets. Uit cijfers blijkt dat dit werkt: het aantal misdrijven is (na correctie vanwege bevolkingsgroei) afgenomen en het gevoel van onveiligheid is niet gestegen.

b) Toen Fortuyn opkwam waren in de zorg de problemen groot en talrijk, met de wachtlijsten als concreetste voorbeeld. Fortuyn had als speerpunt om de managers in de zorg te schrappen. Dit is overgenomen door de kabinetten erna. Inmiddels zijn de wachtlijsten flink lager (in het eerste jaar na deze koers te varen, waren er sectoren waar de wachtlijst met 27 procent was afgenomen: http://www.minvws.nl/persberichten/z/wa ... r_zorg.asp )
Ik ben niet helemaal overtuigd dat het 'verkleinen van het ambtelijke apparaat' inderdaad de oorzaak is van deze verbeteringen. Ik citeer, uit jouw laatste link:
Omdat nog niet alle gegevens binnen zijn, is nog niet precies bekend wat de oorzaak is van de daling. Dat het extra geld van het kabinet heeft geleid tot extra capaciteit staat echter al vast.
In de zorg is er dus ook sprake geweest van extra uitgaven van het kabinet, en als ik het wel heb, is dit wat betreft veiligheid ook het geval. Dat lijkt me persoonlijk een logischere verklaring dan het 'verminderen van bureaucratie'.

Dat die wachtlijsten er überhaupt zijn, is trouwens het gevolg van een bezuiniging die door het kabinet Lubbers I is ingevoerd...

Bottom line: met 'verminderen van bureaucratie' en verbeteren van efficiency kun je, wel degelijk verbeteringen teweeg brengen. Wat mensen echter vergeten, is dat dit vaker verkapte bezuinigingen zijn dan daadwerkelijke verbeteringen. Soms gaat het goed (zo zijn er voorbeelden in Nederland, waar ov-privatisering tot verbeteringen hebben geleid), maar het is geen wondermiddel. En op het moment dat een heel partijprogramma vooral bestaat uit punten van 'vermindering van bureaucratie', is er denk ik een goede reden om hier vraagtekens bij te plaatsen...
-- Martin Walkyier

End Of An Era

#4250 Post by End Of An Era » 28 Feb 2010 15:24

Zolang de lasten niet omlaag gaan, wordt er niet gesneden in het ambtelijk apparaat. Dit is heel kort door de bocht natuurlijk, maar als je kijkt, steeds meer staatsbedrijven werden geprivatiseerd. Dit zou betekenen dat er in één klap een heleboel (staats)ambtenaren minder zijn, ergo minder (loon)kosten voor de staat en dus lastenverlichting of meer geld beschikbaar. Daar heb ik nog bar weinig van gemerkt de afgelopen 7 jaar. (sinds ik 18 ben dus ;) )

Locked